dimarts, 24 de novembre del 2015

Flipped classroom

La metodologia “flipped classroom” o classe invertida consisteix en que el docent posa a disposició de l’alumnat diferents materials (vídeos, presentacions, documents...) per tal de que aquests els visualitzin a casa i, després, un cop a l’aula, es treballin de manera individual o col·lectiva.


Aquests són els avantatges i inconvenients que nosaltres considerem que té el flipped classroom:


AVANTATGES
INCONVENIENTS
·         L’alumnat té el control sobre el seu propi aprenentatge, ells són el centre. Els vídeos, per exemple, poden visualitzar-los tantes vegades com els hi sigui necessari i rebobinar per repassar els conceptes que no els hi hagin quedat clars. Marquen el seu propi ritme d’aprenentatge.
·         Pot augmentar les diferències per motius  socioeconòmics entre els diferents membres del grup classe. Per dur a terme aquesta metodologia cal que els nens i nenes tinguin algun dispositiu on poder consultar els materials i connexió a Internet. No totes les famílies s’ho poden permetre i, sobretot, actualment.
·         Millora l’atenció a la diversitat. Per exemple, amb alumnes que els hi costa assistir a classe per problemes de salut poden seguir el temari via online i posar-se al dia més fàcilment.
·         Incrementa el temps davant de les pantalles. En comptes de propiciar l’aprenentatge i la interacció entre les persones.
·         Facilita la implicació de les famílies. El fet de que els continguts es visualitzin a casa i estiguin penjats a la xarxa permet que els pares i mares puguin estar al dia del que aprenen els seus fills i, així, ajudar-los amb els dubtes i col·laborar amb la formació acadèmica d’aquests.
·         Es basa en la confiança. No hi ha manera de saber al 100% si els alumnes s’han preparat els materials a casa i el mètode requereix la participació activa d’aquests. Només queda confiar en la seva responsabilitat
·         Promou l’aprenentatge cooperatiu. Quan estan a l’aula és per portar a la pràctica allò que ja han treballat a casa, per debatre, per realitzar treballs en grup, etc.
·         Difícil d’entendre i d’utilitzar. No és fàcil ni pels docents ni pels alumnes, requereix pràctica i voluntat. A més, cal que els materials tinguin una bona base pedagògica i que a classe hi hagi un bon feedback.


Creiem que una bona opció és fer servir aquesta metodologia paral·lelament amb altres que contrarestin els inconvenients que hem plantejat al quadre anterior. Per exemple, complementant-la amb sortides al medi natural per també treballar els conceptes mitjançant mètodes més manipulatius i que impliquin relacions interpersonals i coneixement de l’entorn. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada