La metodologia “flipped
classroom” o classe invertida consisteix en que el docent posa a disposició de
l’alumnat diferents materials (vídeos, presentacions, documents...) per tal de
que aquests els visualitzin a casa i, després, un cop a l’aula, es treballin de
manera individual o col·lectiva.
Aquests són els avantatges i inconvenients que
nosaltres considerem que té el flipped classroom:
AVANTATGES
|
INCONVENIENTS
|
·
L’alumnat té el control sobre el seu propi aprenentatge, ells són el
centre. Els vídeos, per exemple, poden
visualitzar-los tantes vegades com els hi sigui necessari i rebobinar per
repassar els conceptes que no els hi hagin quedat clars. Marquen el seu propi
ritme d’aprenentatge.
|
·
Pot augmentar les diferències per motius socioeconòmics entre els diferents membres
del grup classe. Per dur a terme aquesta metodologia
cal que els nens i nenes tinguin algun dispositiu on poder consultar els materials
i connexió a Internet. No totes les famílies s’ho poden permetre i, sobretot,
actualment.
|
·
Millora l’atenció a la diversitat. Per
exemple, amb alumnes que els hi costa assistir a classe per problemes de
salut poden seguir el temari via online i posar-se al dia més fàcilment.
|
·
Incrementa el temps davant de les pantalles.
En comptes de propiciar l’aprenentatge i la interacció entre les persones.
|
·
Facilita la implicació de les famílies. El
fet de que els continguts es visualitzin a casa i estiguin penjats a la xarxa
permet que els pares i mares puguin estar al dia del que aprenen els seus
fills i, així, ajudar-los amb els dubtes i col·laborar amb la formació
acadèmica d’aquests.
|
·
Es basa en la confiança. No hi ha manera de
saber al 100% si els alumnes s’han preparat els materials a casa i el mètode
requereix la participació activa d’aquests. Només queda confiar en la seva
responsabilitat
|
·
Promou l’aprenentatge cooperatiu. Quan estan
a l’aula és per portar a la pràctica allò que ja han treballat a casa, per
debatre, per realitzar treballs en grup, etc.
|
·
Difícil d’entendre i d’utilitzar. No és
fàcil ni pels docents ni pels alumnes, requereix pràctica i voluntat. A més,
cal que els materials tinguin una bona base pedagògica i que a classe hi hagi
un bon feedback.
|
Creiem que una bona opció és fer servir
aquesta metodologia paral·lelament amb altres que contrarestin els
inconvenients que hem plantejat al quadre anterior. Per exemple,
complementant-la amb sortides al medi natural per també treballar els conceptes
mitjançant mètodes més manipulatius i que impliquin relacions interpersonals i coneixement
de l’entorn.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada