diumenge, 8 de novembre del 2015

Els dispositius mòbils a l'aula



Per dur a terme aquesta pràctica hem utilitzat els diferents recursos que se’ns han proposat i, a més a més, hem investigat sobre diversos projectes que s’han realitzat en alguns centres educatius. Gràcies a això, hem pogut entendre la importància d’introduir els dispositius mòbils a l’aula i de saber-ho fer correctament.

Una enquesta de l’any 2014 de l’INE (Institut Nacional d’Estadística) assegura que a Catalunya que el 58% d’infants i adolescents de 10 a 15 anys tenen telèfon mòbil, gairebé 3 de cada 5. I tot apunta a que aquestes dades van en considerable augment. 
Aquesta és una realitat que no es pot obviar i que difícilment es pot canviar, ja que l’ús generalitzat d’aquests dispositius no és només en el cas dels adolescents, és una qüestió social  i que, per tant, és imprescindible que s’atengui des de les escoles per garantir-ne un ús responsable i amb finalitats educatives.

Per fer-ho, és indispensable que els i les docents tinguin la competència digital assolida i que coneguin àmpliament les diferents eines i recursos que existeixen. És per això que creiem que hauria de ser una prioritat que aquests puguin rebre formació per tal de disposar dels coneixements necessaris. Tanmateix, les famílies també hi juguen un paper important i, per tant, també haurien de formar-se per tal de poder implicar-se en l’educació digital dels seus fills i filles. En aquest sentit, hem trobat una guia elaborada per l’Ajuntament de Barcelona l’any 2014 que creiem que pot ser una bona eina: Com t’impliques en l’educació digital dels teus fills i filles? Guia per a famílies. 

A continuació, enumerem alguns dels avantatges d’utilitzar els dispositius mòbils a l’aula:
  1. Faciliten l’aprenentatge perquè eliminen la barrera entre educació formal i no formal. Amb els dispositius mòbils l’alumnat pot accedir fàcilment i des de qualsevol lloc a eines per ampliar els conceptes exposats pel professor o la professora.
  2. Permeten que l’alumnat continuï aprenent de manera autònoma i al llarg de la vida.
  3. Permeten realitzar aprenentatge fora de l’aula.
  4. Faciliten l’adaptació a les necessitats individuals. Per exemple, permeten seleccionar el nivell de dificultat o presentar la informació en funció de l’estil d’aprenentatge.
  5. Poden simplificar l’avaluació i la retroacció. Permeten respostes interactives instantànies que ajuden a detectar ràpidament dificultats de comprensió. A més a més, el professor o professora pot passar qüestionaris en línea per saber si s’han entès els conceptes treballats i, si no és així, intervenir-hi.
  6. En el cas d’alumnes amb necessitats educatives especials existeixen aplicacions d’ampliació i de transcripció de veu, de detecció de la ubicació i de lectura de textos que n’afavoreixen l’aprenentatge.
És per tot això que creiem que s’hauria de revisar la prohibició total de dispositius mòbils als centres educatius ja que és una norma que es contradiu amb la realitat social i que el que aconsegueix és que es continuïn utilitzant però sense educació ni orientació al respecte. Com hem dit anteriorment, ja hi ha experiències de projectes que incorporen els mòbils i tauletes a l’aula i pensem que són metodologies que s’haurien de generalitzar.

La incorporació de dispositius mòbils a l’aula ofereix l’oportunitat de treballar la competència digital que està tant present en el dia a dia de tots i totes i que té, i tindrà encara més, un gran pes en el desenvolupament personal i professional en el futur.

En el següent mapa conceptual hem volgut plasmar diferents maneres d’utilitzar els dispositius mòbils a l’aula:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada